Набиране на персонал - какво е това и има ли почва у нас

Набирането на персонал е един от основните инструменти на управлението на човешки ресурси. Под „човешки ресурси” разбираме човешкия труд и всички физически, умствени и работни способности, умения, опит и знания, които могат да бъдат използвани при производството на услуги и стоки. Управлението им е важна част от функционирането на всяка организация.
Процесът на набиране на персонал включва планиране на кампанията, оценка на нуждата от човешки ресурси, привличане на кандидати за необходимите позиции, подбор на кандидатите и назначаване на одобрените кадри.
Работодателите срещат трудности в набирането на персонал поради съревнователните условия между конкурентните компании, борещи се да се сдобият с квалифицирани кадри, както и поради тенденция за застаряване на населението, и съответно намаляването на броя кандидати във възрастовите граници, предпочитани от организациите. За оптималното и ефективно извършване на дейностите по набиране на персонал е необходимо при всяка стъпка да бъдат използвани модерни и изпитани методи и техники.
Между компаниите има висока конкуренция
 
Първата стъпка при набирането на персонал е планирането на човешките ресурси. То включва определянето на потребността от човешки ресурси (в количествено и качествено отношение), разглеждане на търсенето и предлагането им, и разработване на планове за набирането и подбора им.
                                                                                                                                          
След оценката на нуждата от човешки ресурси, следва процес на подбор. Той включва на първо време привличането на потенциални кандидати с необходимата квалификация, между които да се подберат служители за свободните работни места. Основни задачи на този процес са привличането на достатъчно количество кандидати, повлияване на потенциалните кандидати с цел да пожелаят обявената работна позиция, и осигуряване на ефективна комуникация между заинтересованите страни. Тази дейност се извършва от отделите за управление на човешки ресурси.
Тъй като съвременните компании влагат много ресурси в обучението на служителите си, те предпочитат първоначално да потърсят подходящи кандидати за свободните работни места сред собствения си персонал. Това са така наречените „вътрешни източници” за привличане на кандидати. Плюсовете им са, че стопанската единица вече разполага с информация за кандидата, самият кандидат е запознат с работата в нея, и разходите по набирането са ниски. За привличането на вниманието на служителите на фирмата към обявеното свободно работно място, традиционния метод е обява на информационното табло, а сега би била ефективна реклама на уеб-сайта на компанията.
Ако компанията не намери подходящ вътрешен кандидат, се насочва към външните източници. Сред тях са учебните заведения, трудовите борси, кадрите от други предприятия, агенциите за подбор на персонал и други. С разпространението на технологиите и Интернет все по-чест избор за външни източници за привличане на кандидати могат да бъдат и сайтовете за обяви за работа. Предимствата на външните източници са, че дават възможност за по-точен подбор на кандидатите и че привличането на нови лица в организацията води до прилив на нови идеи и знания.
След привличането на достатъчен брой кандидати, започва процесът на подбор на персонал – пресяване на кандидатите с цел избирането на най-подходящите за работната позиция сред тях. Някои от методите за подбор са интервютата, тестовете, медицинските прегледи и проучването на препоръките.
Съпоставянето на кандидатите за дадена длъжност с цел избиране на най-подходящия от тях се нарича конкурс. Организирането на конкурси е предпоставка за покачване на престижа на длъжността чрез създаване на конкурентни условия, повишаването на обективността, прозрачността и демокрацията при взимане на решения и използването на нови технологии при управлението на човешките ресурси.
При подбора на кандидатите трябва да се вземе под внимание сформирането на ефективен екип. Най-оптималното решение би включвало взаимно допълване между професионалните знания и умения на служителите, както и съвместимостта им в психологически план.
Ако служителите не са съвместими, ще са по-малко ефективни

Последната стъпка при набирането на персонал е назначаването на новите кадри. Одобрените кандидати сключват трудов договор с работодателя според кодекса на труда.

Няма коментари:

Публикуване на коментар